Bjørnehøj logo

Vores skole

INFO-møde om kommende 0. klasse  - skoleåret 2023/24.

Bjørnehøjskolen afholder informationsmøde for kommende 0. klasseforældre – tirsdag den 1. november 2022 kl. 17.30 – 18.30 i blok A.

Sådan er Bjørnehøj

På Bjørnehøj er eleverne til alle tider alle vegne - i klasserne, i fællesrum og kroge. Det er eleverne, der arbejder. Lærere og pædagoger motiverer, superviserer og udfordrer eleverne til at udnytte alle deres styrker og potentialer.

Eleverne trives med hinanden, og alle medarbejdere bakker op om den gode tone. Ros og anerkendelse er altid det første virkemiddel, der tages i anvendelse.

Duften af nybagte boller fra kantinen medvirker til at skabe en god og afslappet stemning over hele skolen. Kantinen bliver bestyret af FO’en og byder på et udvalg af sund mad til fornuftige priser.

Skole/FO udgør en integreret helhed, hvor FO'en støtter op om trivsel og mulighederne for at skabe læring. Endelig fuldender FO'en dagen bl.a. med aktiviteter på Annisses bedste legeplads.

Når læsningen er på plads, har vi et godt redskab at arbejde med i de øvrige fag. Med indsatser som Reading Recovery, læsepatrulje, læseekspressen og læsehestene får vi og eleverne fat, før det, der måtte drille, bliver svært.

Vores læsevejledere har gjort en stor forskel, og nu prøver vi, ligesom så mange andre, om uddannelse af matematikvejleder ikke også kan være med til at gøre matematikken endnu mere vedkommende og interessant. Kan vi undersøge os til matematisk indsigt, eller er der andre praktiske veje, der giver eleverne et højere udbytte af arbejdet med fagets elementer?

Fagligheden er i fokus på Bjørnehøj. Vi har moderne undervisningsmidler, herunder iPads til alle elever. Både i folkeskolens afgangsprøver og de nationale tests klarer vores elever sig godt.

Eleverne skal opleve naturfag som interessant, legende let og sjovt. På 4. og 5. klassetrin har den ene halvdel af en klasse natur/teknik, mens den anden har musik. Der er bedre plads til at eksperimentere sig frem til viden om verden, når der er 15 på holdet, end når der er 28.

Instrumenterne er altid klar i vores nu 2 fuldt udstyrede musiklokaler. Tænder man for én enkelt knap, kan vi trykke den af. Der går ikke tid med at slæbe udstyret fra og til depot – og så har vi instrumenter nok til, at alle kan få fingrene i et og spille med.

På Bjørnehøj tager vi afsæt i følgende værdier og holdninger:

• Alle skal blive så dygtige, de kan!

• Vi viser hensyn til hinanden – mobning accepteres ikke!

• Du skal være overfor andre, som du forventer, andre skal være overfor dig.

• Din måde at være på, må ikke forstyrre andres måde at lære på.

På Bjørnehøj ved vi, at forældre og elever har mange forventninger til os. Ligeså har vi forventninger til elever og forældre. Dette er udtrykt således:

Eleverne skal:

• Møde til tiden – hver dag - og til alle lektioner

• Holde ferie på skolefridage

• Møde velforberedte og udhvilede – lektier lavet, relevante bøger og materialer

medbragt, opgaver afleveret til tiden.

• Deltage positivt, ansvarligt og aktivt i undervisningen og i klassens sociale liv.

• Respektere klassens aftaler for samvær.

• Rette sig efter lærerens/pædagogens anvisninger.

• Udvise stilfærdig og god opførsel – tiltale andre på en høflig og hensynsfuld

måde – være en god ven/kammerat.

• Passe på skolen, dens bygninger, omgivelser og materialer

• Rydde op efter sig!

Forældre forventes at:

• At medvirke til, at eleverne møder i skole på alle skoledage

• Understøtte ovennævnte og samarbejde med skolen i henhold til nedenstående.

Uddrag fra princip for skole-hjem-samarbejde maj 2014.

Skole/hjem-samarbejdet skal foruden opfyldelse af lov om folkeskolen medvirke til at ovenstående værdier virkeliggøres:

Målet for det gensidigt forpligtende skole/hjem-samarbejde er en fyldestgørende anerkendende dialog med synspunkter og oplysninger mellem forældre og skole om faglige og sociale forhold for den enkelte elev, den enkelte klasse, årgang og skolen som helhed.

Forældre skal medvirke til og skabe rammer for, at eleverne er læringsparate. Det omfatter blandt andet at eleven til hver skoledag skal

• være frisk og udhvilet.

• have fået fyldt brændstof på og have mulighed for genopfyldning, når energiniveauerne falder.

• prioritere skolearbejdet og udnytte skoledagen til læring!

• møde til tiden og til alle lektioner og aktiviteter, så fællesinstruktioner og igangsætning af læringsaktiviteter kan gennemføres effektivt.

• have medbragt de redskaber, der skal bruges.

• have trænet og forberedt eventuelle hjemmeopgaver og overholde deadlines, så arbejdet kan skride

frem som planlagt af lærerne – følg dagligt med på Skoleintra!

• respektere og efterleve lærere og pædagogers anvisninger.

• Forældre skal endvidere med henblik på mestring skabe rammerne for at eleverne får trænet/automatiseret indlærte færdigheder.