Bjørnehøj logo

Skolens profil

Vision for Bjørnehøjskolen - udarbejdet 2023

Eleverne på Bjørnehøjskolen kommer - selvom de ikke skal! Med øget elevinvolvering laver vi skole med eleverne i stedet for skole for eleverne. Det er skolens kerneopgave at sikre, at alle børns forudsætninger bliver tilgodeset, og at de har adgang til deltagelse i faglige og sociale fællesskaber i skolen.

Vi har bæredygtighed som gennemgående tema i arbejdet med børn og unge og inddrager forældre som medansvarlige for børn og unges bæredygtige livsstil. Vi stræber efter at alle elever bliver livsduelige, gennem oplevelse af mestring i forskelligartede aktiviteter. Vi ser det at begå fejl som en naturlig del af læringen.

Bjørnehøjskolen ønsker at forberede eleverne på job, som endnu ikke er skabt, teknologier, som er under udvikling eller endnu ikke er opfundet og problemer, som vi endnu ikke ved, er opstået.

På Bjørnehøjskolen er der en helt særlig kobling mellem at være verdensvendt og samtidig stærkt lokalt forankret.

Bjørnehøjskolen lægger særlig vægt på

•    at vi trives
•    at vi lærer og erhverver os almen viden og nyttige færdigheder på et højt fagligt niveau
•    at vi forstår – ikke kun husker udenad
•    at vi bevarer nysgerrighed og lyst til at lære
•    at vi får værdifulde oplevelser, kultur og selvværd
•    at eleverne oplever sammenhæng og konsekvens
•    at vi får lejlighed til personlig udfoldelse såvel ved faglige fordybelser som ved praktiske, sociale og kreative aktiviteter
•    at vi udvikler selvtillid og bevarer motivationen for at lære

I hele skoleforløbet (0.- 9. kl.) - søger vi, at give elever med særlige behov den nødvendige støtte og hjælp, samtidig med at øvrige elever udfordres med netop de krav, der udfordrer de anlæg og evner den enkelte elev har.

Derfor planlægger vi skoleåret på fleksibel vis med grundskema, emneuger og fordybelsesdage. Dette giver os mulighed for at vægte fagligheden højt, at differentiere undervisningen og variere vores undervisningsmetoder, så den enkelte elev med udgangspunkt i klassens sociale fællesskab får så stort et udbytte som muligt.

I takt med elevernes personlige udvikling udfordres de til at tage medansvar for deres egen dagligdag. I undervisningen udmøntes dette gennem kritisk og sund stillingtagen til de oplysninger, som de dagligt påvirkes af.

Bjørnehøjskolen har, under hensyn til fællesskabet og skolens øvrige rammer fokus på de enkelte elevers forudsætninger, for i endnu højere grad at tilpasse læringen til den enkelte elevs behov.

Skolen er opdelt i 2 afdelinger dækkende 0.–6. og 7.–9. klassetrin. Afdelingerne fungerer i stadig højere grad som selvstyrende team, hvor afdelingens lærere og øvrige samarbejdspartnere på fleksibel vis arbejder hen imod opfyldelse af ”Fælles mål”.

Fra 7.– 9. klasse arbejdes med at forberede den enkelte elev til livet efter folkeskolen. Vi arbejder med, at bevidstgøre den enkelte elev om egne muligheder og forudsætninger, så eleven bliver i stand til at træffe et kvalificeret valg af uddannelse eller erhverv.

Kultur og traditioner

Der skal være tid til fælles oplevelser.  I skoleårets løb tilbyder vi kulturelle arrangementer for elever og pårørende, og vi benytter alle relevante muligheder for at byde gæstelærere indenfor.

Til højdepunkterne i skolens hverdag hører fordybelsesdage og projektarbejde, ekskursioner, lejrskoler og kultur- og idrætsarrangementer.

Traditionsdage og teaterforestillinger giver skoleåret liv og kolorit og medvirker til, at eleverne føler det naturligt at træde frem - også i store forsamlinger.

Afholdelse af ferie

Om fri fra skole.

Vi ser helst, at eleverne kommer i skole hver dag, da det gør vore muligheder for at leve op til Folkeskolelovens bestemmelser bedre. Vi mener imidlertid også, at elever skal have mulighed for at holde ferie med deres forældre. Forældre opfordres til at planlægge mest mulig ferie, mens skolen holder lukket. Øvrig familie, venner og bekendte bør ikke være årsag til fravær.

Vi gør opmærksom på at du/I i denne periode hermed har påtaget dig/jer ansvaret for undervisningen af dit/jeres barn.

I kan via Aula og MinUddannelse følge klassens aktiviteter via årsplaner, infobreve og ugeplaner.

Oplevelsen ved læsning af en god bog og skrivning af en feriehilsen til klassen kan være et mere ferievenligt alternativ. De nødvendige lektier kan så indhentes efter hjemkomst.

Vi vil endvidere fremhæve, at de opgaver, der løses, ofte ikke udgør det fulde forventede udbytte af Bjørnehøjskolens fællesskab og daglige undervisning.

Vi appellerer derfor til, at du/I nøje afvejer ønsket om fritagelse er hensigtsmæssigt i forhold til dit/jeres barns muligheder for at få det bedst mulige udbytte af skolegangen.