Bjørnehøjskolen
Bjørnehøjskolens værdisæt
- Fællesskab
- Dialog og gensidig respekt
- Ansvarlighed
- Læring for livet – ikke for 12-tallet
- Mod
Dannelse gennem Fællesskab
- På Bjørnehøj tilstræber vi, at alle elever grundlæggende udviser en positiv og konstruktiv tilgang til fælles opgaver, løsninger og ansvar.
- Alle elever har ret og pligt til at være en del af Bjørnehøjs fællesskaber.
- Fællesskabet har ret og pligt til at tage hånd om alle elever.
- Åbenhed over for andre – byde dem ind i Bjørnehøjs fællesskab.
- Simpel opmærksomhed for andre
- God morgen!
- Hvordan har du det?
- Har du haft en god weekend?
- Er du ok? (omsorg, venskaber)
- Forsøge at hjælpe andre gennem vidensdeling.
Dannelse gennem dialog og gensidig respekt –
- Vi bestræber os på at danne ordentlige mennesker.
- Vi anerkender hinandens forskelligheder og viser hensyn.
- Anerkendelse og positive relationer hænger uløseligt sammen.
- På Bjørnehøj har vi en positiv anerkendende relation til alle elever.
- Vi lytter til andres meninger og holdninger i respekt uden at grine eller latterliggøre disse, selvom vi er uenige. I stedet forsøger vi at forstå eller forklare, hvorfor vi evt. er uenige.
- Vi søger løsninger fremfor problemer og konflikter.
- Det er ok at være dygtig til noget og have gjort noget særligt, som fortjener anerkendelse - også i andres nærvær.
Ansvarlighed
- Vi giver eleverne ansvar i takt med deres udvikling.
- Tænker i helheder, handler ud fra både egne og andres behov – fremfor kun: ”Hvad tjener mig selv bedst nu og her?”
- Dialogskabende og søge oplysninger, som kan have betydning for fremadrettet kritiske beslutninger der skal træffes.
- Ligegyldighed er ikke OK.
- Overvejelse af konsekvenser – både for andre og mig selv.
- Alle bestræber sig på altid at være læringsparate.
Læring for livet – ikke kun for 12-tallet
- Tryghed og trivsel er centralt for læring.
- Vi ser læring i et dannelsesperspektiv – de er hinandens forudsætninger.
- Læring tager udgangspunkt i, hvor eleven er fagligt og socialt.
- Læring tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige og sociale progression. Læringen foregår i forskellige tempi.
- Engagement motiverer og smitter en selv og andre.
Mod
- At fejle er at lære - i tillid til fællesskabets accept.
- Prøve noget nyt – kunne jo være spændende og berigende.
- Stille sig op foran en forsamling og holde en tale, synge en sang eller andet.
- Skille sig ud fra mængden – finde sit eget fodfæste – passion og interesse.
- Hvis man er utilfreds - så sig det – så kan der måske kan gøres noget ved det.
- Plejer er død – vi udfordrer vanetænkning og tænker kreativt.