Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Bjørnehøj logo
Mobil menu

Skolens Værdigrundlag

Bjørnehøjskolen

 

Skolen for trivsel og læring

På Bjørnehøjskolen ønsker vi at danne ansvarlige og nysgerrige elever med gode relations- og samarbejdskompetencer.

Vi ønsker sunde og eventyrlystne elever, der kan tage ansvar for sig selv og kritisk forholde sig til den globale verden og samfundsrelaterede spørgsmål.

Vi vil udfordre eleverne i øjenhøjde, så de udvikler sig til demokratisk ansvarlige og selvstændige mennesker, som er klædt på til begå sig i fremtidens samfund.

Livsduelighed og robusthed er de bærende elementer for, at den enkelte elev kan lykkes med eget liv og se sit eget potentiale.

På Bjørnehøj forventer vi noget af hinanden både fagligt, socialt og menneskeligt.

Har vi ikke hinanden, har vi ingenting!

 

Bjørnehøjskolens værdisæt

  • Fællesskab
  • Dialog og gensidig respekt
  • Ansvarlighed
  • Læring for livet – ikke for 12-tallet
  • Mod

 

Dannelse gennem Fællesskab

  • På Bjørnehøj tilstræber vi, at alle elever grundlæggende udviser en positiv og konstruktiv tilgang til fælles opgaver, løsninger og ansvar.
  • Alle elever har ret og pligt til at være en del af Bjørnehøjs fællesskaber.
  • Fællesskabet har ret og pligt til at tage hånd om alle elever.
  • Åbenhed over for andre – byde dem ind i Bjørnehøjs fællesskab.
  • Simpel opmærksomhed for andre 
    • God morgen!
    • Hvordan har du det?
    • Har du haft en god weekend?
    • Er du ok? (omsorg, venskaber)
  • Forsøge at hjælpe andre gennem vidensdeling.

 

Dannelse gennem dialog og gensidig respekt –

  • Vi bestræber os på at danne ordentlige mennesker.
  • Vi anerkender hinandens forskelligheder og viser hensyn.
  • Anerkendelse og positive relationer hænger uløseligt sammen.
  • På Bjørnehøj har vi en positiv anerkendende relation til alle elever.
  • Vi lytter til andres meninger og holdninger i respekt uden at grine eller latterliggøre disse, selvom vi er uenige. I stedet forsøger vi at forstå eller forklare, hvorfor vi evt. er uenige.
  • Vi søger løsninger fremfor problemer og konflikter.
  • Det er ok at være dygtig til noget og have gjort noget særligt, som fortjener anerkendelse - også i andres nærvær. 

 

Ansvarlighed

  • Vi giver eleverne ansvar i takt med deres udvikling.
  • Tænker i helheder, handler ud fra både egne og andres behov – fremfor kun: ”Hvad tjener mig selv bedst nu og her?”
  • Dialogskabende og søge oplysninger, som kan have betydning for fremadrettet kritiske beslutninger der skal træffes.
  • Ligegyldighed er ikke OK.
  • Overvejelse af konsekvenser – både for andre og mig selv.
  • Alle bestræber sig på altid at være læringsparate.

 

Læring for livet – ikke kun for 12-tallet

  • Tryghed og trivsel er centralt for læring.
  • Vi ser læring i et dannelsesperspektiv – de er hinandens forudsætninger.
  • Læring tager udgangspunkt i, hvor eleven er fagligt og socialt.
  • Læring tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige og sociale progression. Læringen foregår i forskellige tempi.
  • Engagement motiverer og smitter en selv og andre.

 

Mod

  • At fejle er at lære - i tillid til fællesskabets accept.
  • Prøve noget nyt – kunne jo være spændende og berigende.
  • Stille sig op foran en forsamling og holde en tale, synge en sang eller andet.
  • Skille sig ud fra mængden – finde sit eget fodfæste – passion og interesse.
  • Hvis man er utilfreds - så sig det – så kan der måske kan gøres noget ved det.
  • Plejer er død – vi udfordrer vanetænkning og tænker kreativt.

 

 


 

Dokumenter

Bjørnehøjskolens værdigrundlag.pdf

Shape Created with Sketch.