Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolens Værdigrundlag

Bjørnehøjskolen

 

 

Bjørnehøjskolens værdisæt

  • Fællesskab
  • Dialog og gensidig respekt
  • Ansvarlighed
  • Læring for livet – ikke for 12-tallet
  • Mod

 

Dannelse gennem Fællesskab

  • På Bjørnehøj tilstræber vi, at alle elever grundlæggende udviser en positiv og konstruktiv tilgang til fælles opgaver, løsninger og ansvar.
  • Alle elever har ret og pligt til at være en del af Bjørnehøjs fællesskaber.
  • Fællesskabet har ret og pligt til at tage hånd om alle elever.
  • Åbenhed over for andre – byde dem ind i Bjørnehøjs fællesskab.
  • Simpel opmærksomhed for andre
    • God morgen!
    • Hvordan har du det?
    • Har du haft en god weekend?
    • Er du ok? (omsorg, venskaber)
  • Forsøge at hjælpe andre gennem vidensdeling.

 

Dannelse gennem dialog og gensidig respekt –

  • Vi bestræber os på at danne ordentlige mennesker.
  • Vi anerkender hinandens forskelligheder og viser hensyn.
  • Anerkendelse og positive relationer hænger uløseligt sammen.
  • På Bjørnehøj har vi en positiv anerkendende relation til alle elever.
  • Vi lytter til andres meninger og holdninger i respekt uden at grine eller latterliggøre disse, selvom vi er uenige. I stedet forsøger vi at forstå eller forklare, hvorfor vi evt. er uenige.
  • Vi søger løsninger fremfor problemer og konflikter.
  • Det er ok at være dygtig til noget og have gjort noget særligt, som fortjener anerkendelse - også i andres nærvær. 

 

Ansvarlighed

  • Vi giver eleverne ansvar i takt med deres udvikling.
  • Tænker i helheder, handler ud fra både egne og andres behov – fremfor kun: ”Hvad tjener mig selv bedst nu og her?”
  • Dialogskabende og søge oplysninger, som kan have betydning for fremadrettet kritiske beslutninger der skal træffes.
  • Ligegyldighed er ikke OK.
  • Overvejelse af konsekvenser – både for andre og mig selv.
  • Alle bestræber sig på altid at være læringsparate.

 

Læring for livet – ikke kun for 12-tallet

  • Tryghed og trivsel er centralt for læring.
  • Vi ser læring i et dannelsesperspektiv – de er hinandens forudsætninger.
  • Læring tager udgangspunkt i, hvor eleven er fagligt og socialt.
  • Læring tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige og sociale progression. Læringen foregår i forskellige tempi.
  • Engagement motiverer og smitter en selv og andre.

 

Mod

  • At fejle er at lære - i tillid til fællesskabets accept.
  • Prøve noget nyt – kunne jo være spændende og berigende.
  • Stille sig op foran en forsamling og holde en tale, synge en sang eller andet.
  • Skille sig ud fra mængden – finde sit eget fodfæste – passion og interesse.
  • Hvis man er utilfreds - så sig det – så kan der måske kan gøres noget ved det.
  • Plejer er død – vi udfordrer vanetænkning og tænker kreativt.