Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Bjørnehøj logo
Mobil menu

Net-etik på Bjørnehøj

Net-etik på Bjørnehøj

 

På Bjørnehøj er pædagogisk vejledning og opdragelse vigtigere end forbud eller tekniske filtre, der begrænser adgangen til bestemte sider på nettet.
Børn bruger hver dag mange forskellige medier, både hjemme, hos kammerater, i skole og i FO. Børns mediebrug er omsiggribende, sammensat og svært at regulere med forbud og filtre.

Samtidig trænger alt det, som man før kunne holde uden for hjemmets fire vægge, nu ind til os gennem TV og internetforbindelser på vores computere, f.eks. billeder med porno, krig og vold.
Hvis man gerne vil spille en aktiv rolle i børnenes måde at bruge medierne på, må man tage udgangspunkt i, hvordan internettet og mobilen opleves i børnehøjde.

Børn og unge på skolen skal lære kritisk brug af nettet og samtidig behandle andre ordentligt på nettet. Dette gælder både på hjemmesider, blogs, emails, sms og sociale medier.

Bjørnehøjs net-etik gælder altid ved brug af:

1. Skolensdigitaleudstyr/enheder
2. Skolensinternetadgang
3. Privateenheder/internetadgange(f.eks.egeniPad,PCogmobil)iundervisningogi

FO'en.

Bjørnehøjs net-etik er gældende for al undervisning og læring som skolens personale gennemfører. Både på og udenfor skolens område.

  • Forældre og medarbejdere på Bjørnehøj har fælles ansvar for at lære børnene god net-etik. Vi har en fortsat dialog om hvad der er acceptabelt og uacceptabelt på netmedier. God net-etik er altid med i fokus i al digital læring

  • Pornografisk, voldspræget og alment krænkende indhold er altid uacceptabelt. Bjørnehøj forbeholder sig dog altid ret til at fjerne etisk uforsvarligt indhold på skolens tablets eller computere.

  • God net-etik handler om god opførsel og hensyntagen, som bygger på de normer og værdier der i øvrigt kendetegner Bjørnehøj. Målet er at danne vidende, kritiske, handlende og sociale mennesker der deltager i demokatiske processer.

  • Alle digitale enheder er og bruges først og fremmest som læringsværktøjer.

  • Alle klasser får mindst ét årligt undervisningsforløb med særligt fokus på god brug

    af digitale medier, brug af nettet og net-etik.

10 gode råd til, hvordan du lærer børn færdselsregler og god net-etik:

ACCEPTER, at medierne er en del af børn og unges virkelighed. Mobilen og internettet forsvinder ikke, så du kan lige så godt tage børnene i hånden og følge med derud.
Vis dem vejen – ligesom ude i trafikken.

TAL med børnene om, hvilke sider de besøger, hvad de laver derude, og hvordan de bruger mobilen. Lyt, lær og skab dialog, så de er trygge ved at fortælle dig om deres oplevelser. Brug eksempelvis tiden over aftensmaden eller i bilen og vær aktivt spørgende og interesseret uden at virke spionerende.

ORIENTER dig og følg med. Besøg de sider, de unge besøger – gerne sammen med dem – og find ud af, hvad det egentlig går ud på. Chat, send en sms, spil med – prøv selv!
Vis interesse i stedet for frygt, der ofte bunder i mangel på viden om de nye medier.

UNDGÅ forbud – sæt i stedet realistiske grænser. Hvis du selv følger med, så er det lettere at sætte grænser, som alle kan leve med. Lav en mediepolitik for brug af mobil, internet, webcams, spil osv. Lav den gerne i fællesskab med børnene.

HUSK på, at nysgerrighed og grænsesøgning er naturlig, og at dit ansvar ikke kun går ud på at sige NEJ, men i høj grad på at være den voksne og ansvarlige sparringspartner, når grænserne skal prøves af.

LYT til børnene, når de prøver at inddrage dig. Lyt også til det, der ikke bliver sagt. Læg eksempelvis mærke til forandringer i deres adfærd. Er de kede af det? Virker de bekymrede? Tag initiativ og vis, at de kan tale med dig om det, der optager dem.

REAGÉR på ulovligt indhold eller adfærd. Lær dit barn, hvad der er rigtigt og forkert på nettet. Så de lærer at skelne og reagere på ulovligt indhold og adfærd. Det kan eksempelvis være ulovlig download af musik og film, identitetstyveri eller hacking.

UDVEKSL erfaringer med andre voksne. Du er ikke alene med dine problemstillinger, udfordringer, og det er oplagt at dele erfaringer.

LÆR børnene at bruge den sunde kritiske sans. At de bør være varsomme med at dele informationer eller møde nye mennesker – på nettet, og hvis de vil mødes i virkeligheden. Lær børnene, at de skal være overfor andre, som de forventer andre skal være overfor sig! Nettet indeholder desværre også ubehagelige og ulovlige ting, som de bør være på vagt overfor.

BRUG tekniske hjælpemidler som for eksempel software med omtanke. Filtre, der sorterer i de sider, børnene kan besøge, kan være en meget unuanceret måde at sætte grænser på, hvis de ikke sættes rigtigt op og målrettes den rigtige aldersgruppe. Kontakt din internetudbyder for dine muligheder og deltag i givet fald aktivt i at indstille filtrene.

Det drejer sig i høj grad om at aktivere børns eget filter. De skal lære at vælge, og man skal fortælle dem, at de kun skal se det på nettet, de selv har lyst til at se på. De skal også huske at sige til hinanden eller en voksen, når de synes, noget er ubehageligt.